k
a
r
e
t
n
í

h
r
a

pravidla

Základní pojmy

Co je Pokémon?
Gotta Catch-Em All!
Co ke hře potřebuješ?
Jak vyhrát?
O co vlastně ve hře Pokémon jde?
Druhy karet
Začínáme hrát
S chutí do hry!
Co máš dělat, když jsi na tahu?
Co se stane po ukončení jednoho kola?
Jak lze uspat, zmást, ochromit či otrávit Pokémona?
Může být Pokémon současně uspán i zmaten?
Proč je ve hře tolik různých karet?
Jak lze vytvořit nový balíček karet?

Pravidla pro pokročilé

V jakém pořadí lze útočit?
Jak lze zjistit rozsah zranění?
Jak lze ustoupit pomocí karet dvojité energie?
Co se stane, když hráč nemůže splnit pokyny uvedené na kartě?
Co se stane, když ani jeden z hráčů nezíská základního Pokémona mezi prvními sedmi kartami?
Co se stane, pokud oba hráči zvítězí současně?
Co je náhlá smrt?

Slovníček

Seznam použitých značek


Základní pojmy


Co je Pokémon?

Vítej ve světě Pokémonů! Na tomto prazvláštním místě se setkávají lidé jako ty, kteří tvrdě trénují, aby se stali mistry mezi trenéry Pokémonů.

Ptáte se, co je to Pokémon? "Jsou to záhadní tvorové, kteří žijí ve světě lidí," vysvětluje profesor Dub, přední odborník na tyto bytosti. V současné době máme důkazy o existenci více než 150 druhů!

Tvým úkolem je tyto tvory polapit a vytrénovat je k boji. Ale pozor, není to snadný úkol. Nejprve si musíš osvojit alespoň základní pravidla, a pak bez problémů vybereš toho pravého Pokémona k boji. Budeš-li pravidelně hrát, brzo se ve hře zdokonalíš a boj proti Pokémonům tvých soupeřů bude pro tebe čím dál snažší a na konci tě čeká mnoho vítězství.

Každý Pokémon má odlišné schopnosti k boji. Přestože se Pokémoni liší tvarem a výškou, i ten sebemenší Pokémon je schopen bojovat. Někteří Pokémoni rostou anebo se vyvíjejí a stávají se silnějšími. Bát se však nemusíš, i ten nejsilnější Pokémon ti zůstane věrný.

Máš-li v ruce Pokémona, ovládáš obrovskou sílu. Jsi připraven na vše.

Pokud jsi už někdy hrál hru Pokémon na Game Boy, anebo sleduješ seriál o Pokémonech v televizi, jistě znáš smysl této sběratelské karetní hry. Jsi tedy opravdu připraven na svůj první boj v sběratelské karetní hře Pokémon?

Gotta Catch "Em All!" - Tak chyť je všechny!

Jedním z hlavních cílů karetní hry Pokémon je shromáždit všechny existující karty, podobně jako je tomu u Game Boye. Některé karty lze získat snadno, s jinými je to obtížnější. Energetické karty jsou základními a nejběžněji se vyskytujícími kartami, proto je lze získat relativně snadno. Existují 4 druhy karet Pokémonů a evolučních a trenérských karet: běžné - ty mají ve spodním pravém rohu symbol _l. Neobvyklé jsou označeny symbolem _u a vzácné symbolem _H. Existují ještě karty z lesklé fólie, které jsou mimořádně vzácné a nejhůře se získávají. Symbol _X označuje první edici. Karty z této edice můžou být sice později přetištěny, ale již nebudou obsahovat tento symbol. Tím bude zachována vysoká hodnota a ojedinělost první edice.

Pokud tě nejvíce zajímá samotná hra, najdeš spoustu dobrých karet ve všech raritách. Mnohé z těch nejoblíbenějších jsou běžné. Patří k nim například Pikachu, Charmander, Squirtle a Bulbasaur. To znamená, že hráči, kteří si kupují různý počet karet, si mohou bez problémů zahrát kvalitní a zábavnou hru.

Co ke hře potřebuješ?

Ty i tvůj protihráč potřebujete každý svůj balíček po 60 kartách, minci a několik žetonů na zaznamenávání počtu zranění, které vaši Pokémoni v průběhu hry utrpí.

Jak vyhrát?

Ve hře Pokémon můžeš vyhrát třemi různými způsoby. První možnost je obdržet všech šest odměn. Na začátku hry si každý hráč odloží 6 karet jako odměny. Pokaždé, když se ti podaří vyřadit soupeřova Pokémona ze hry, smíš si jednu z těchto odměn vzít do ruky. Jakmile si takto vezmeš všech 6 odměn, stáváš se vítězem! (Tohle je nejčastější způsob výhry.) Druhou možností vítězství je odstranění soupeřova posledního Pokémona, soupeř pak nemá s čím bojovat. Třetí případ nastane, když tvůj soupeř nemá na začátku svého kola žádnou kartu v hracím balíčku.

O co vlastně ve hře Pokémon jde?

Ty i tvůj soupeř se po jednotlivých kolech střídáte ve vynášení karet, které máte na ruce. Patří mezi ně karty základních Pokémonů, evoluční karty, ze kterých se Pokémoni vyvíjejí, energetické karty, které Pokémonům pomáhají v boji a samozřejmě trenérské karty s velmi různorodými funkcemi.

Na stole před sebou (nebo na jiné hrací ploše) můžeš mít najednou několik Pokémonů, ale jenom jeden z nich (aktivní Pokémon) smí za tebe bojovat. Ostatní Pokémoni sedí na střídačce připraveni přispěchat ti na pomoc, jakmile ji budeš potřebovat. Pokaždé, když budeš na tahu, máš možnost zaútočit svým aktivním Pokémonem, a tím buď zranit aktivního Pokémona tvého soupeře (kterého ve chvíli, kdy se brání tvému útoku, rovněž nazýváme obráncem nebo bránícím se Pokémonem). Dále jej můžeš uspat, zmást, ochromit či otrávit. Pokud soupeřovu aktivnímu Pokémonovi způsobíš určitý počet zranění, kterým podlehne, musí být vyřazen ze hry a ty si smíš vzít jednu ze 6 odměn, které jsi si na počátku hry odložil. Jakmile budeš mít v ruce všech 6 odměn (to znamená, že jsi soupeři vyřadil celkem 6 Pokémonů ze hry), stáváš se vítězem!

Druhy karet

Nejdůležitější jsou karty základních Pokémonů, kteří za tebe bojují proti Pokémonům soupeře.

Evoluční karty jsou pokládány na základní Pokémony (případně na jiné evoluční karty). Pomocí těchto karet se Pokémon vyvíjí, roste a stává se zdatnějším.

Energetické karty lze připojit k Pokémonům, kterým pak dodávají energii potřebnou k boji.

Trenérské karty jsou určeny k jednorázovému použití, poté jsou odhozeny.

Začínáme hrát

- Zamíchej svůj balíček karet a polož je na stůl lícem dolů. Vezmi si do ruky prvních sedum karet.

- Pokud mezi prvními sedmi kartami nemáš základního Pokémona (v levém horním rohu je napsáno "Basic Pokémon", ukaž je svému soupeři, zamíchej je zpět mezi ostatní a znovu si vezmi vrchních 7 karet. Tvůj soupeř si nyní smí vzít jednu až dvě karty navíc. Pokud ani teď nezískáš základního Pokémona, zopakuj postup. Tvůj soupeř si však pokaždé smí vzít jednu až dvě karty navíc!

- Se soupeřem si každý zvolte základního Pokémona z karet, které držíte v ruce a pak každý toho svého položte lícem dolů. To budou vaši aktivní Pokémoni.

- Každý z hráčů si smí zvolit maximálně 5 základních Pokémonů, z karet které drží v ruce. Zvolené Pokémony pak položí lícem dolů na střídačku (zde budou Pokémoni čekat na to, aby se později stali aktivními Pokémony).

- Ze svého balíčku vezmi šest vrchních karet a polož je před sebe lícem dolů. To budou tvé odměny. Pokaždé, když vyřadíš ze hry Pokémona svého soupeře, smíš si jednu vzít. Ale pozor, na odměny se smíš podívat, až když si je zasloužíš!

- Hoďte si se soupeřem mincí a určete, kdo začne hrát. Máš-li speciální minci ze hry Pokémon, můžeš ji použít.

- Každý obraťte karty svých aktivních Pokémonů a Pokémonů na střídačkách lícem vzhůru.

S chutí do hry!

Ve hře se se svým soupeřem budete střídat. Když je na tahu tvůj soupeř, ty nesmíš dělat nic, pouze smíš vystřídat svého aktivního Pokémona, v případě, že ti ho soupeř vyřadí ze hry (viz níže). Když jsi na tahu ty, postupuj podle následujících bodů.

Co máš dělat, když jsi na tahu?

Když jsi na tahu, můžeš udělat spoustu věcí. Nejprve si musíš vzít vrchní kartu ze svého balíčku, útočíš až nakonec. Zde jsou uvedeny tvoje možnosti:

1) Vezmi si kartu
2) Zvol si v libovolném pořadí z těchto taktik (opakuj je tak často, jak uznáš za vhodné):
- Posaď základního Pokémona na střídačku.
- Pomocí evolučních karet můžeš své Pokémony ve hře učinit zdatnějšími.
- Připoj energetickou kartu k Pokémonovi (pouze jednou v průběhu jednoho kola).
- Vynes trenérskou kartu.
- Ustup se svým aktivním Pokémonem.
- Využij schopnosti svých Pokémonů.
3) Zaútoč svým aktivním Pokémonem.
4) Je na tahu tvůj soupeř.

1. Vezmi si kartu

Každé kolo začínáš tažením jedné karty ze svého balíčku. (Nezbývají-li ti žádné karty, hra končí a tvůj soupeř vyhrává.)

2. Zvol si v libovolném pořadí z těchto taktik (opakuj je tak často, jak uznáš za vhodné):

- Posaď základního Pokémona na střídačku

Z karet, které držíš v ruce, si zvol jednoho základního Pokémona a polož ho lícem vzhůru na střídačku. Ale pozor, na střídačce nesmíš mít víc než pět Pokémonů najednou.

- Učiň svého Pokémona ve hře zdatnějším

Máš-li v ruce evoluční kartu, na níž je napsáno "Vyvinul se z ... (následuje jméno)" a jméno na této evoluční kartě se shoduje se jménem Pokémona, kterého máš ve hře, můžeš tuto evoluční kartu položit na odpovídajícího Pokémona. Tento proces nazýváme "evolucí" Pokémona.

Příklad: Juliane má kartu se jménem Ninetales, na níž je napsáno: "Vyvinul se z Vulpix" a rovněž má ve hře kartu se jménem Vulpix. Může tedy vynést kartu Ninetales na kartu Vulpix. Projde-li Pokémon evolucí, zůstávají mu karty, které jsou k němu připojeny (energetické, evoluční atd.) a rovněž si zachovává zranění, která již utrpěl, avšak jsou mu odejmuty předchozí útoky i schopnosti starého Pokémona. Rovněž se zbaví všech ostatních důsledků předchozích bojů, například spánku, zmatení, ochrnutí a otravy.

Nelze položit evoluční kartu na Pokémona, kterého jsi právě vynesl ani na toho, na nějž byla právě jedna evoluční karta položena. To lze učinit až v příštím kole. Ani jeden z hráčů navíc nesmí pokládat evoluční kartu na svého Pokémona v prvním kole. Na Pokémona, kterého máš na střídačce, evoluční kartu položit smíš, protože je ve hře.

- Připoj k Pokémonovi energetickou kartu

Z karet, které máš v ruce, vynes energetickou kartu a polož ji pod jednoho z Pokémonů, které máš ve hře. Tento krok se liší od všech ostatních tím, že ho smíš učinit pouze jednou v jednom kole.

- Vynes trenérskou kartu

Chceš-li vynést trenérskou kartu, musíš splnit pokyny, které jsou na této kartě uvedeny. Poté kartu odhoď.

- Ustup se svým aktivním Pokémonem Svého aktivního Pokémona smíš vystřídat jedním z Pokémonů, které máš připraveny na střídačce. Musíš však odhodit tolik energetických karet patřících aktivnímu Pokémonovi, kterého střídáš, kolik je určeno cenou ústupu. Cena ústupu je uvedena v pravém spodním rohu karty. (Ceny útoků jsou podrobně vysvětleny v odstavci "Zaútoč aktivním Pokémonem".) Nemůžeš-li zaplatit, pak nesmíš ustoupit. Pokémoni, kteří nemají předepsanou cenu útoku, nemusejí při ústupu platit energetickými kartami. Mohou tedy ustoupit "zadarmo".

Pokémon, který byl uspán či ochromen, nesmí ustoupit. Zmatený Pokémon se může pokusit ustoupit, není však zaručeno, že se mu to povede. (Podrobnosti nalezneš níže.)

Posadíš-li svého aktivního Pokémona na střídačku (buď jako důsledek ústupu, či z jiného důvodu), smí si ponechat všechny energetické a evoluční karty a rovněž žetony zranění, která mu patří. Jsou mu však odejmuty ostatní důsledky předchozích bojů, například spánek, zmatení, ochrnutí a otrava.

Ve stejném kole smíš ustoupit i následně zaútočit.

- Využij schopnosti svých Pokémonů

Někteří Pokémoni mají speciální schopnosti, které mohou použít, jsou-li ve hře. (Nezapomeň, že i Pokémoni na střídačce jsou ve hře.) Řadu z těchto speciálních schopností lze využít ještě před útokem. Jednotlivé speciální schopnosti se liší, takže si podrobně přečti vysvětlení každé z nich.

Tyto speciální schopnosti Pokémona neznamenají stejnou věc jako schopnost Pokémona útočit. To znamená, že využiješ-li schopnosti Pokémona, smíš navíc i tímto Pokémonem zaútočit!

3.Zaútoč svým aktivním Pokémonem

Jestli chceš, můžeš svým aktivním Pokémonem zaútočit na aktivního Pokémona svého soupeře (ten je také nazýván "obráncem" nebo "bránícím se Pokémonem". To je poslední krok, který můžeš učinit, jsi-li na tahu. Po útoku je již řada na tvém soupeři. V jednom kole smíš zaútočit pouze jednou, to znamená, že tvůj Pokémou smí využít pouze jeden ze svých útoků. Chceš-li zaútočit, musíš svému soupeři sdělit, kterým z útoků, jenž má tvůj Pokémon k dispozici, napadneš jeho aktivního Pokémona. Zaútočit však smíš pouze tehdy, má-li tvůj Pokémon k dispozici dostatečné množství energie.

Výše potřebné energie je uvedená na levo od jména útoku.

Požadavky na bezbarvou energii _N splňují všechny druhy energie, to znamená _G, _F, _W, _L, _P, _B a _N. Ostatní typy energie se musejí přesně shodovat. Příklad: Útok se symboly _F _F _N smíš použít pouze tehdy, má-li tvůj Pokémon k dispozici alespoň 3 druhy energie, z nichž alespoň dva jsou typu _F.

K útoku potřebuje tvůj Pokémon požadovaný počet energetických karet, které však po provedení útoku odhazovat nemusíš. Tyto karty zůstávají i nadále připojeny k Pokémonovi, vyjma těch případů, kdy je na kartě uveden jiný pokyn.

Když se rozhodneš zaútočit, přečti si text zvoleného útoku a splň zadané pokyny. Za každých 10 zranění, která Pokémon utrpí, na něj položíš jeden žeton zranění. Dosáhne-li počet jeho zranění maximální povolený limit zásahů (například jsou-li na Pokémonovi s povoleným počtem zásahů 40 položeny 4 žetony), je okamžitě vyřazen ze hry.

Někteří Pokémoni jsou odolní vůči určitým typům Pokémonů, jiní určitému typu snadno podlehnou, mají tedy vůči nim slabost. (Tak například Charmander snadno podléhá Pokémonovi se symbolem _W.) Bránící se Pokémon utrpí dvojnásobný počet zranění, zaútočí-li na něj Pokémon, kterému on snadno podléhá. Bránící se Pokémon, který je odolný vůči útočícímu Pokémonovi, utrpí o 30 zranění méně. Útok obvykle není ovlivněn pořadím jednotlivých kroků. V opačných případech však musíš postupovat následovně: Nejdříve za útok zaplať (například tím, že odhodíš předepsaný počet energetických karet), až pak si přečti jeho text. Následuje zranění a po něm vše ostatní. Nezapomeň, že slabosti jsou zohledňovány před ostatními faktory, které by mohly ovlivnit počet zranění.

Co se stane, je-li tvůj Pokémon vyřazen ze hry?

Jakmile je jeden z tvých Pokémonů vyřazen ze hry, musíš jeho základní kartu a s ní i všechny karty, které jsou k ní připojeny (t.j. evoluční, energetické atd.) odhodit na svou hromádku odhozených karet. Tvůj soupeř si pak smí vzít jednu ze svých odměn (i v tom případě, pokud jsi si svého Pokémona vyřadil ze hry sám). Svého aktivního Pokémona musíš okamžitě nahradit jedním ze střídačky. (Pokud již na střídačce nemáš žádného Pokémona, prohráváš.) Je-li tvůj aktivní Pokémon a aktivní Pokémon tvého soupeře vyřazen ze hry současně, hráč, který byl v tomto kole na tahu, smí svého Pokémona nahradit až jako poslední a také jako poslední si smí vzít svou odměnu.

4. Na tahu je tvůj soupeř

Může se stát, že po ukončení svého tahu, budeš muset vykonat ještě několik dodatečných úkolů. To znamená, že tvůj soupeř bude moci hrát až poté, co splníš zadané úkoly.

Co se stane po ukončení jednoho kola?

Je-li po ukončení kola jeden z aktivních Pokémonů otráven, znamená to, že utrpěl zranění. Je-li aktivní Pokémon uspán či ochromen, může se vzpamatovat. Pak hraje ten hráč, který je na tahu.

Jak lze uspat, zmást, ochromit či otrávit Pokémona?

Některé útoky mohou bránícího se Pokémona uspat, zmást, ochromit či otrávit. To platí pouze pro aktivní Pokémony, Pokémonů sedících na střídačce se to netýká. Ustoupí-li aktivní Pokémon na střídačku, kterýkoliv z těchto tří důsledků předchozích útoků je vynulován. Stejně je tomu v případě, prochází-li Pokémon evolucí.

Spánek

Je-li Pokémon uspán, nesmí útočit ani ustoupit. Spícího Pokémona otoč levou delší stranou k sobě, aby bylo jasné, že spí. V následujícím kole si hoď mincí, padne-li orel, Pokémon se probudí (otoč kartu svého Pokémona zpět ze spící pozice). Padne-li panna, Pokémon zůstává uspán a ty musíš počkat na další kolo a snažit se ho probudit stejným způsobem.

Zmatení

Je-li Pokémon zmaten, pokaždé, když s ním chceš zaútočit nebo ustoupit, musíš si hodit mincí. Zmateného Pokémona polož tak, aby jeho hlava směřovala k tobě, aby bylo jasné, že je zmatený.

Chceš-li se zmateným Pokémonem ustoupit, nejdřív musíš za ústup zaplatit tím, že odhodíš odpovídající počet energetických karet. Pak si hoď mincí. Padne-li orel, Pokémon smí ustoupit. Padne-li však panna, Pokémon ustoupit nesmí a ty se o ústup můžeš pokusit až v dalším kole.

Chceš-li se zmateným Pokémonem zaútočit, musíš si hodit mincí. Padne-li orel, Pokémon smí zaútočit. Padne-li však panna, Pokémon zaútočí sám na sebe a způsobí si zranění ve výši 20 bodů. (Je-li tento Pokémon odolný vůči svému typu Pokémonů, nebo vůči nim je naopak slabý, či jsou ve hře jiné faktory, které by mohly ovlivnit útok, jsou zohledňovány jako za normální situace.)

Padne-li panna, aktivní Pokémon si sám způsobí zranění ve výši 20 bodů, i v tom případě, kdy jeho útok obvykle žádná zranění nepůsobí (jak je tomu v případě útoku Withdraw ze strany Squirtle).

Ochrnutí

Je-li Pokémon ochrnut, nesmí zaútočit ani ustoupit. Otoč kartu Pokémona pravou delší stranou k sobě, aby bylo jasné, že je ochrnutý. Pokud ochrne aktivní Pokémon, automaticky se vzpamatuje v příštím kole. Jakmile se vzpamatuje, otoč kartu do normální pozice.

Ochrne-li tvůj Pokémon, znamená to, že v příštím kole nesmí nic dělat. Automaticky se vzpamatuje až v následujícím kole.

Otrava

Je-li Pokémon otráven, polož na něj "znamení otravy", aby bylo jasné, že je otráven.

Pokud je Pokémon otráven, utrpí v každém kole zranění ve výši 10 bodů (bez ohledu na jeho odolnost či slabost). Je-li otráven již otrávený Pokémon, neutrpí dvojnásobnou otravu. Poslední otrava pouze nahradí tu předchozí.

Znamení otravy musí být odlišné od žetonů zranění.

Může být Pokémon současně uspán i zmaten?

Je-li Pokémon uspán, zmaten či ochrnut a utrpí další útok, jehož výsledkem je buď spánek, zmatení či ochrnutí, předchozí důsledek je vynulován a platí pouze ten poslední. Ale pozor - pouze tyto tři důsledky se mohou vzájemně vynulovat. To znamená, že Pokémon může být současně zmaten i otráven.

TAK A TEĎ UŽ PŘESTAŇ ČÍST!

Nyní už toho víš dost a můžeš si zahrát pár kol. Pak se ale vrať ke čtení, čekají tě totiž pravidla pro pokročilé

Proč je ve hře tolik různých karet?

Hra Pokémon se od běžných karetních her liší tím, že je navíc i sběratelská. To znamená, že existuje celá řada nejrůznějších karet, které můžeš sbírat a vyměňovat se svými kamarády. Nemusíš tedy hrát pouze s balíčkem karet, který si koupíš. Použít můžeš všechny karty, které máš k dispozici a z nich můžeš vytvářet nové balíčky. Právě výměna karet a sestavování nových balíčků nabízí spoustu zábavy, protože nové balíčky skýtají možnosti nových strategií.

Jak lze vytvořit nový balíček karet?

Každý balíček musí obsahovat přesně 60 karet a stejná karta v nich nesmí být zastoupena více než 4-krát s výjimkou základních energetických karet (k základním energetickým kartám patří _G, _F, _W, _L, _P a _B). Pokud máš víc karet se shodným jménem (maximálně však 4), mají všechny stejnou hodnotu bez ohledu na to, z jakého balíčku pocházejí, nebo zda mají odlišnou ilustraci.

Dříve než začneš sestavovat nový balíček karet, všimni si, že každá karta, kromě karet trenérských, se vyznačuje jiným typem energie. V každém balíčku by měl být alespoň jeden či dva druhy základní energie a pak jestli chceš, můžeš přidat několik bezbarvých _N karet. Zvolíš-li si jen jeden druh energie, tvůj Pokémon bude mít vždy k dispozici ten správný typ energie, ale hra bude poněkud jednotvárná. Zařadíš-li do svého balíčku několik druhů energie, budeš si moct vybrat i z většího počtu Pokémonů. Na druhé straně však riskuješ to, že si čas od času nevytáhneš ten správný typ energie pro svého Pokémona. Nezapomeň však, že v balíčku musíš mít dostatek energetických karet (balíčky jich obvykle obsahují 25 až 30).

Když si zvolíš typy energie, vyber si k nim vhodné Pokémony a trenérské karty. Chceš vytrénovat silné Pokémony a porazit s nimi svého soupeře? V tom případě musíš do balíčku vložit hodně evolučních karet a dostatek dobrých trenérů, jako třeba Pokédex, kteří ti pomohou evoluční karty nalézt. Chceš svému soupeři rychle způsobit četná zranění? V tom případě se rozhodni pro Pokémony, kteří evolucí procházet nemusejí a karty jako je PlusPower, které způsobují těžká zranění. Máš-li balíček kompletní, hraj s ním tak často, jak můžeš a proti co největšímu počtu oponentů. Jen tak zjistíš, které strategie fungují a co musíš změnit. Pokud budeš neustále hru procvičovat, složení tvého balíčku bude důkazem o tom, že jsi opravdovým mistrem v trénování Pokémonů.

Pravidla pro pokročilé

V této části najdeš odpovědi na otázky které se objeví jen zřídka. Ale jestli se tak stane budeš rád, že odpovědi máš.

V jakém pořadí lze útočit?

Tato kapitola popisuje přesné pořadí kroků, z nichž je každý útok složen. Na průběh většiny útoků však pořadí jednotlivých kroků nemá téměř žádný vliv. V případě komplikovaného útoku se řiď těmito pravidly:

a) Oznam soupeři, který útok tvůj aktivní Pokémon použije. Přesvědč se, jestli má tvůj Pokémon k dispozici potřebný počet energetických karet, aby mohl zaútočit.

b) Je-li třeba, učiň výběr, který ti útok ukládá. (Příklad: Poliwhirlův útok s názvem Amnézie nařizuje: "Vyber 1 z útoků Pokémona Obránce." Výběr musíš učinit nyní.)

c) Je-li třeba, splň pokyny, které ti útok ukládá, chceš-li jej použít. (Příklad: V případě Charmanderova útoku s názvem Ember musíš odhodit energetické karty _F, jinak tento útok nesmíš použít.)

d) Je-li třeba, musíš brát na zřetel všechny faktory, které by mohly útok změnit či zrušit. (Příklad: Pokud byl tvůj Pokémon zasažen v předchozím kole pískovým útokem Sand-attack ze strany Pokémona Sandshrewa, tento útok nařizuje, že si musíš hodit mincí, chceš-li v tomto kole tímto Pokémonem zaútočit. Pokud padne panna, útok tvého Pokémona nezpůsobí žádná zranění.)

e) Je-li tvůj aktivní Pokémon zmaten, musíš zjistit, zda bude jeho útok úspěšný.

f) Postupuj podle pokynů daného útoku. To znamená, že nejdříve způsobíš zranění, pak uplatníš důsledky svého útoku a až nakonec vyřadíš ze hry toho Pokémona, jehož počet zranění přesahuje jeho povolený limit zásahů.

Jak lze zjistit rozsah zranění?

Rozsah zranění způsobených útokem není ovlivněn pořadím jednotlivých kroků. Máš-li však zjistit zranění po útoku, v němž rozsah zranění může být ovlivněn řadou faktorů, postupuj následovně (vynechej ty kroky, které se k danému útoku nevztahují):

a) Začni zjišťováním rozsahu základního zranění. Ten je udán číslem na pravo od jména útoku. A pokud je vedle tohoto čísla jeden z následujících znaků x, ", + anebo ", znamená to rozsah zranění, který máš způsobit, a který ti ukládá text útoku.

b) Zohledni všechny vlivy, kterými aktivní Pokémon může pozměnit rozsah základního zranění. Je-li rozsah základního zranění roven 0 (anebo pokud daný útok nezpůsobí žádné zranění), jsi se zjišťováním rozsahu zranění hotov. V opačném případě pokračuj podle níže popsaného postupu.

c) Zdvojnásob rozsah zranění, má-li bránící se Pokémon slabost vůči útočícímu typu Pokémona.

d) Odečti 30 bodů od rozsahu zranění, pokud je bránící se Pokémon odolný vůči útočícímu typu Pokémona.

e) Zjisti, jaký vliv mají na rozsah zranění trenérské karty připojené k útočícímu Pokémonovi.

f) Zjisti, jaký vliv mají na rozsah zranění trenérské karty připojené k bránícímu se Pokémonovi.

g) Zohledni případné vlivy z předchozího útoku ze strany bránícího se Pokémona (například Onixův útok se jménem Harden) anebo případné schopnosti Pokémona.

h) Za každých 10 zranění polož na bránícího se Pokémona jeden žeton zranění. (Je-li nyní výsledný rozsah zranění méně než 0, nedělej nic.)

i) Když už jsi soupeřova Pokémona zranil, má-li útok navíc i další účinky, vykonej je nyní.

Jak lze ustoupit pomocí karet dvojité energie?

Placení za ústup je poněkud komplikovanější v případě karet dvojité energie. Zde je podrobné vysvětlení: Po jedné odhazuj energetické karty tak dlouho, dokud nezaplatíš za ústup (případně víc). Jakmile je ústup zaplacen, nesmíš víc karet již odhodit. Je-li například cena ústupu u tvého Pokémona _N _N a on má k dispozici dvě energetické karty typu _B a jednu typu _N _N, máš možnost za ústup zaplatit různými způsoby. Můžeš buď odhodit kartu typu _N _N, případně dvě karty typu _B, anebo nejdříve odhoď kartu typu _B a pak typu _N _N. Všechny tři ale odhodit nesmíš.

Co se stane, když hráč nemůže splnit pokyny uvedené na kartě?

Stane se, že určitá karta ti nařizuje, aby jsi si vytáhl víc karet, než ti v balíčku zbývá, či vyhledal kartu, kterou tvůj balíček neobsahuje. Pokud se ti to stane, snaž se udělat co můžeš (vytáhni si tolik karet, kolik ti jich zbývá anebo nalezni ty karty, které máš) a pokračuj ve hře. To, že uvedené pokyny nejsi schopen beze zbytku splnit, neznamená, že jsi prohrál. Nezapomeň však, že jinak je tomu na začátku každého kola, kdy si povinně musíš vzít novou kartu. Když v tomto případě už nemáš z čeho brát, prohráváš.

Co se stane, když ani jeden z hráčů nezíská základního Pokémona mezi prvními sedmi kartami?

Stává se, že mezi prvními sedmi kartami ani ty ani tvůj soupeř nenaleznete základního Pokémona. Stane-li se to, oba hráči zamíchají karty zpět mezi ostatní a znovu si každý vezme prvních 7 karet. V tomto případě ani jeden ze soupeřů netahá žádné karty navíc. Tento postup opakujte dokud alespoň jeden z hráčů nezíská základního Pokémona. Ten hráč, který nezískal základního Pokémona, opět své karty zamíchá a vezme si dalších sedm. Jeho soupeř, který již základního Pokémona má, si smí nyní vzít jednu až dvě karty navíc. Tento postup opakujte, dokud oba hráči nezískají základní Pokémony.

Co se stane, pokud oba hráči zvítězí současně?

Vyhráváš tehdy, kdy držíš v ruce všech 6 odměn, anebo nemá-li tvůj soupeř na střídačce již žádného Pokémona, kterým by nahradil svého vyřazeného aktivního Pokémona. Může se však také stát, že oba hráči "vyhrají" jedním z těchto způsobů současně. Pokud se to stane, zahrajte si na náhlou smrt (Sudden Death). Ale v případě, že zvítězíš oběmi způsoby a tvůj soupeř jen jedním, vítězíš ty.

Co je náhlá smrt?

Vyskytne-li se náhlá smrt, začněte hrát se soupeřem novou hru. Ale pouze s jednou odměnou namísto šesti. Hra na náhlou smrt se kromě počtu odměn nijak neliší od běžné hry Pokémon. Musíte ji začít od samého začátku, včetně určení pořadí hráčů mincí. Hráč, který tuto hru vyhraje, se stává celkovým vítězem. Může se stát že hra na náhlou smrt opět končí náhlou smrtí. Pokud se to opravdu stane, začněte hrát novou hru o náhlou smrt, dokud jeden z vás nevyhraje.

Jsi připraven stát se mistrem Pokémonů?

Slovníček

Aktivní Pokémon: Pokémon, který se nalézá před všemi ostatními Pokémony. Pouze aktivní Pokémon smí útočit.

Bránící se Pokémon nebo Obránce: Aktivní Pokémon tvého soupeře, na nějž právě útočíš.

Energetická karta: Karty, které dodávají Pokémonům sílu a činí je bojeschopnými. Viz základní energetická karta.

Evoluční karta: Karta, kterou pokládáš na svého základního Pokémona (případně na jiné evoluční karty), s jejichž pomocí se tvůj Pokémon vyvíjí a stává se zdatnějším.

Hromádka odhozených karet: Na tuto hromádku odhazuješ karty. Jsou vždy obráceny lícem vzhůru a kdokoliv se na ně může kdykoliv podívat.

Karta základní Pokémon (Basic Pokémon card): Karta, kterou vynášíš přímo z ruky, jsi-li na tahu. Pokémon se tím ocitá ve hře. Viz evoluční karta.

Náhlá smrt: Stane se, že oba hráči zvítězí současně. V tomto případě hrajete kratší verzi hry Pokémon, která se jmenuje náhlá smrt. Při této hře má každý hráč pouze jednu odměnu.

Odměny: Šest karet, které odkládáš stranou na začátku každé hry lícem dolů. Pokaždé, když se ti podaří vyřadit soupeřova Pokémona ze hry, smíš si vzít jednu ze svých odměn. Je-li to tvoje poslední odměna, stáváš se vítězem.

Odolnost (resistance): Je-li Pokémon odolný, při každém útoku, který je na něj veden určitým typem Pokémona, utrpí o 30 bodů menší zranění, než za normální situace. Odolnost je vyznačená uprostřed spodní části karty.

Připojit: Vzít jednu z karet, kterou držíš v ruce a položit ji na Pokémona ve hře.

Počet zásahů: Číslo, které má každý Pokémon, udávající maximální povolený počet zásahů, které může daný Pokémon utrpět. Je-li tento počet překročen, Pokémon je vyřazen ze hry.

Pokémon: Barevné bytosti, které za tebe bojují v karetní a sběratelské hře Pokémon. Mají podobu základních Pokémonů a evolučních karet.

Schopnosti Pokémona: Speciální schopnosti, kterými se někteří Pokémoni vyznačují. Jsou uvedeny na místě útoků, vždy je však před nimi nápis "Pokémon Power", který je odlišuje od útoku.

Slabost (weakness): Má-li Pokémon slabost vůči určitému typu Pokémonů, při každém útoku, který je na něj veden tímto typem Pokémonů, utrpí dvojnásobný rozsah zranění, než za normální situace. Slabost je vyznačená v pravém spodním rohu karty.

Střídačka: Zde máš usazeny Pokémony, kteří aktivně nebojují. Jsou však připraveni vystřídat tvého aktivního Pokémona, jakmile ustoupí anebo je vyřazen.

Trenérská karta: Tyto karty vynášíš, jsi-li na tahu. Po vynešení takové karty musíš splnit úkoly, které jsou na ní uvedeny a odhodit ji.

Ústup: Když se rozhodneš vystřídat svého aktivního Pokémona jedním z Pokémonů které máš na střídačce. Při každém střídání musíš odhodit takový počet energetických karet, který odpovídá ceně ústupu uvedené v pravém spodním rohu karty Pokémona.

Útok: 1) Když tvůj aktivní Pokémon útočí na bránícího se Pokémona tvého soupeře. 2) Text na kartě každého aktivního Pokémona, který popisuje, jak daný Pokémon útočí. (Pokémoni mohou mít k dispozici 1 až 2 útoky.)

Ve hře: Karty, které máš na stole (nebo na hrací ploše) před sebou, jsou považovány za karty ve hře. Karty základních Pokémonů, evoluční a energetické karty nelze použít, nejsou-li ve hře. (Karty, které máš v hracím balíčku, hromádka odhozených karet a odměny, nejsou považovány za karty ve hře. Pokémoni na střídačce ve hře jsou.)

Vyřazení: Utrpí-li Pokémon stejný nebo větší počet zranění, než má povoleno počtem zásahů, je vyřazen ze hry a odložen na hromádku odhozených karet toho hráče, kterému patří současně se všemi kartami, co jsou k němu připojeny. Vyřadíš-li Pokémona svému soupeři ze hry, smíš si vzít jednu ze svých odměn.

Základní energetická karta: Les _G , Oheň _F, Voda _W, Blesk _L , Psychika _P a Boj _B.

Zranění: Když Pokémon zaútočí na jiného Pokémona, obvykle mu způsobí zranění. Je-li rozsah zranění Pokémona shodný nebo vyšší než je jeho povolený limit zásahů, tento Pokémon musí být ze hry vyřazen.

Vysvětlení jednotlivých značek:

_G - symbol lesa
_W - symbol vody
_P - symbol psychické síly
_L - symbol blesku
_F - symbol ohně
_B - symbol boje
_N - neutrální symbol
_p - rarita karty - běžná
_u - rarita karty - neobvyklá
_H - rarita karty - vzácná
_X - symbol první edice